fordøjelse

Når man siger at vi er hvad vi spiser, så er det kun den halve sandhed, for vi er hvad vi spiser, fordøjer og optager af både godt og skidt. Netop problemer med at fordøje og optage føde er årsag til adskillige symptomer og sygdomme i hele kroppen.

Hvis du vil opretholde en stærk og sund krop livet igennem og altid føle dig energisk og vital, er det yderst vigtigt at du forholder dig kritisk til de fødevarer du putter i munden.

Kost er et spændende emne der diskuteres meget, og der skrives hele tiden nye bøger om nye kostretninger. Det kan være svært at gennemskue hvad man skal vælge. Som hovedregel er det dog vigtigt at gøre sig klart at der ikke findes nogen mirakelkur. Gode og sunde kostvaner kræver først og fremmest at man tager en beslutning om at tingene skal ændres. Derefter går man enten gradvist eller drastisk i gang med kostomlægningen, alt efter ens helbred og personlighed.

Udover kosten har livsstil og stressniveau en stor indflydelse på din fordøjelse. De fleste kender eksamenssituationen hvor man render på toilettet konstant af ren og skær nervøsitet – et klart bevis på at vores følelser er tæt forbundet med fordøjelsen. I daglig tale forbinder vi også tit følelser med maven f.eks.: ”at have sommerfugle i maven”, ”at have en god mavefornemmelse” osv. Det er muligvis denne sammenhæng der gør at zoneterapien har så positiv en effekt på fordøjelsen. Mange oplever at de går oftere på toilettet, føler sig mindre oppustede og generelt føler mere ro i maven.

Zoneterapi er også effektivt ved tendens til mavesår, irriteret tyktarm, colitis ulcerosa og candida.  Det optimale afføringsinterval er 1- 2 x daglig. Set i sammenhæng med lugt, konsistens og farve er afføringsintervallet en udemærket rettesnor for om fordøjelsen er i orden.

Kostvejledning indgår altid som en del af din behandling mod fordøjelsesproblemer.