Sådan booster jeg mit immunforsvar

For at sikre et stærkt og effektivt immunforsvar, er det vigtigt at have nogle helt grundlæggende principper på plads.

 

Basics

  • Hav dit hovedfokus på grøntsager. Spis masser af dem. Forsøg hver dag at nå op på 1- 1,5 kilo. Gerne i form af smoothies og friskpresset juice.
  • Få motion, kom ud i naturen, dans, løb, stræk og brug din krop hver dag.
  • Undgå kemikalier af enhver art i husholdningen.
  • Få godt med søvn og undgå stress.
  • Undgå raffineret sukker og mættet fedt der belaster kroppen, men sørg for at få protein af god kvalitet samt gode olier.
  • Tag en seriøs god vitaminpille som f.eks. Omnimin samt ekstra D, E og B-vitaminer, zink og selen. Af mærker der kan købes i Danmark vælger jeg typisk Biosym og Pharma Nord’s produkter.

 

Immunstyrkende kosttilskud

Når det er sæson for influenza tilføjer jeg følgende tilskud:

 

C-vitamin

C-vitamin bidrager til et stærkt immunforsvar, ved at understøtte forskellige cellulære funktioner i både det medfødte og det adaptive immunsystem. Vitaminet understøtter kroppens barrierefunktion mod patogener og sænker oxidativt stress.

Tilskud af C-vitamin er i stand til både at forebygge og behandle luftvejsinfektioner og systemiske infektioner. Et tilskud på 500 mg dagligt er rigeligt til at forebygge en mangeltilstand, men har man allerede pådraget sig en infektion, skal man op i signifikant højere doser af vitaminet, for at kompensere for den øgede inflammatoriske respons. 

I perioder med høj risiko for influenza eller anden sygdom øger jeg mit indtag af liposomalt C-vitamin i en dosis på 1.000 mg en eller to gange dagligt. Hvis jeg ikke kan få liposomalt C-vitamin bruger jeg almindelig C-vitamin, 500 til 1.000 mg op til tre gange om dagen.

 

Betaglukaner

Beta-glukaner (eller β-Glukaner) er polysakkarider, som forekommer naturligt I blandt andet ølgær, visse svampetyper, og en række forskellige bakterier. Gær-baserede beta-glukaner er berømt for at holder immunsystemet i højeste beredskab.

Beta glukaner reducerer sværhedsgraden af en influenzainfektion og sænker dødeligheden viser dyreforsøg.
Jeg bruger mærket Immiflex og fordobler gerne dosis de første par uger.

 

Medicinske svampe

Medicinske svampe er en samlet betegnelse for svampe, som tillægges lægende eller helbredende egenskaber. Især i Kina og Japan har man traditionelt brugt svampe til behandling af forskellige sygdomme.

I dag anses svampene som en slags superfood, hvor nogle kan bruges i madlavningen, hvor andre bedst indtages som kapsler, pulver eller i flydende form.

Fra den traditionelle kinesiske medicin ved man at de medicinske svampe styrker Qi´en i kroppen samt den man kalder Wei Qi som er kroppens yderste forsvarsqi. De nærer blodet, pleje blodet, opbygger kroppens grund essens/qi og styrker og regulerer  både milten, lungerne, hjertet, nyrer og lever.

Forskere har påvist at bl.a. svampene reishi, cordyceps, maitake og shitake indholder lange kæder af polysakkarider (beta-glukanerne igen) som beviseligt påvirker vores immunforsvar positivt og øger vores modstandskraft.

Min erfaring er, at de er lidt af et vidundermiddel og jeg anbefaler dem til alle med hyppige eller gentagne virus og bakterieinfektioner.

Da  svampene hver især styrker forskellige organer og er effektive på hver deres måde, er det en fordel at vælge produkter der indeholder flere sorter, som f.eks. Triforte fra Mycoherb der både indeholder reishi, shitake og cordyceps, eller blandingen Resilience fra Kan Herb der indeholder reishi, maitake og tremella samt den immunstyrkede urt astragalus.

 

Proteolytiske enzymer

Proteolytiske enzymer har evnen til at fordøje og nedbryder den proteinbelægning der beskytter uønskede mikroorganismer som vira, gær, svampe, bakterier og parasitter.  Det vil sige at når vi har tilstækkelig med proteolytiske enzymer i blodbanen, så nedbrydes proteinbelægningen og gør mikroorganismerne synlige for vores immunforsvar, der nu hurtigt og nemt kan oprense og eliminere de uønskede mikroorganisner.

Man kan sige at de proteolystiske enzymer nærmest æder alt hvad der ligger og roder rundt i blodbanen, der ikke hører til i kroppen. De er virkelig geniale til nærmest at støvsuge kroppen for infektion og inflammation.

Vær opmærksom på ikke at forveksle proteolytiske enzymer med fordøjelsesenzymer. Fordøjelsesenzymer hjælper med at fordøje maden og skal altid tages sammen med mad, hvorimod proteolystiske enzymer skal tages 1 time væk fra mad, for at have effekt. Det er svært at overdoserer proteolytiske enzymer, så jeg tager gerne noget mere end det der står på dåsen.

De mest berømte proteolytiske enzymer er serrapeptase og nattokinase. Søg på nettet i UK f.eks. Amazon.co.uk for at finde produkter. Det er ikke lovligt at indfører dem fra USA, da man i Danmark anser enzymerne for at være lægemidler trods det, at de er godkendte kosttilskud i resten af verden.

 

Probiotika

Vi har allesammen en mikrobiota. En slags økosystem af bakterier, som bor i vores tarme. Der bor hundrede tusinde milliarder af bakterier i tarmen og tilsammen udgør de mellem ét og to kilo af vores samlede kropsvægt.
Denne fantastiske mikrobiota er en stor og vigtig del af vores immunsystem.

Det vil sige at i en velafbalanceret mikrobiota, vil de gode bakterier fortrænge de dårlige bakterier og på den måde bidrage til et stærkt og velfungerende immunforsvar. Forskere mener faktisk at menneskets mikrobiota udgør op til 70% af vores immunforsvar. Det giver god mening idet vi har 10 x så mange bakterier i og på kroppen, som vi har celler.

Du kan påvirke din mikrobiota med kosten. Både i positiv og negativ retning. Antibiotika, sukker og kød er mikrobiomets fjende nummer et, hvor grønne grøntsager og frugt er dens livret.

Gudskelov er det så heldigt at mikrobiomet allerede responderer positivt få dage efter, du går igang med at spise meget mere grønt. Så altså klogt at spise masser af bladgrønt, broccoli, avocado og superfoods som f.eks. hvedegræs, spirulina og chlorella.

Et tilskud af gode bakterier er også klogt at tage på fast basis. I min optik er det nærmest vigtigere end en vitaminpille, da en sund bakteriesammensætning er grundlag for at optagelse af vitaminerne rent faktisk sker.

Tag et tilskud af probiotika dagligt og skift mellem mærker og sammensætninger så din mikrobiota hele tiden ‘opdateres’. I øjeblikket tager jeg selv Pure Biotic Premium fra Renew Life som basis og kombinerer gerne med forskellige de forskellige blandinger fra NDS

 

Hvis du har symptomer på influenza el. lign. så læs med her

Disclaimer
Jeg, Isabell Maria Axil rådgiver om bl.a. kost, urtemedicin, bevægelse og søvn, samt en dybere forståelse af sammenhængen mellem krop, sind og følelser. Jeg kan rådgive og vejlede, men er ikke læge. Mine råd og vejledning erstatter ikke et besøg hos din egen læge. 

 

Isabell Maria Axil

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.